Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

THE INTERDEPENDENCE OF CENTRIFUGAL AND CENTRIPETAL TENDENCIES OF THE DEVELOPMENT OF THE ENGLISH SCHOOL EDUCATION TERMINOLOGICAL SYSTEM

https://doi.org/10.18384/2310-712Х-2017-2-23-33

Abstract

The article reports on a study of the influence of the opposite terminology development tendencies on the peculiarities of the English school education system terminological units. The authors develop the theory of the cultural component of meaning detected in the course of the lexical-semantic analysis of the humanities terminological units. The article contains a classification of terminological units of the English education terminological system. The authors analyze the examples of variation (polysemy and synonymy) and uniqueness (non-equivalence) of terms in the context of the centrifugal and centripetal tendencies in terminological systems development.

About the Authors

Valentina A. Ikonnikova
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


Yulia B. Tsverkun
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Международный Бакалавриат (IB): историческая перспектива [Электронный ресурс]. URL: http://www.ibo.org/globalassets/digital-tookit/other-languages/1503-presentation-historyoftheib-ru.pdf (дата обращения: 12.01.2017).

2. Пересмотр Международной стандартной классификации образования (МСКО) // Генеральная конференция. 36-я сессия. Париж. 2011 г. [Электронный ресурс]. URL: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/UNESCO_GC_36C-19_ISCED_RU.pdf (дата обращения: 12.01.2017).

3. Cambridge Advanced Learner’s Dictionary & Thesaurus. - Cambridge Dictionaries Online [Электронный ресурс]. URL: dictionary.cambridge.org/ (дата обращения: 12.01.17)

4. Collins English Dictionary [Электронный ресурс]. URL: collinsdictionary.com (дата обращения: 12.01.17).

5. International Baccalaureate [Электронный ресурс]. URL: http://www.ibo.org/ (дата обращения: 12.01.17).

6. International Baccalaureate Schools in England [Электронный ресурс]. URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Category:International_Baccalaureate_schools_in_England (дата обращения: 12.01.17).

7. National Curriculum [Электронный ресурс]. URL: https://www.gov.uk/government/collections/national-curriculum (дата обращения: 12.01.17).

8. ‘Post-truth’ named word of the year by Oxford Dictionaries // The Guardian. 2016. 15 November. [Электронный ресурс]. URL: https://www.theguardian.com/books/2016/nov/15/post-truth-named-word-of-the-year-by-oxford-dictionaries (дата обращения: 12.01.17).

9. Revision of the international standard classification of education (ISCED) // General Conference. 36th Session. Paris. 2011. [Электронный ресурс]. URL: http://www.uis.unesco.org/Education/Documents/isced-2011-en.pdf (дата обращения: 12.01.17).

10. Schools, pupils and their characteristics: January 2016 [Электронный ресурс]. URL: https://www.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/552342/SFR20_2016_Main_Text.pdf (дата обращения: 12.01.17).

11. The IB: an historical perspective [Электронный ресурс]. URL: http://www.ibo.org/globalassets/digital-tookit/presentations/1503-presentation-historyoftheib-en.pdf (дата обращения: 12.01.17). Литература

12. Гуреева А.М. Терминология Международного Бакалавриата в вариологическом аспекте // Филология. Искусствоведение. Вестник Челябинского государственного университета. 2011. Вып. 57. № 24 (239). С. 135-137. [Электронный ресурс]. URL: http://term-visnyk.net/upload/iblock/9b4/28-Gureeva.pdf (дата обращения: 12.01.2017).

13. Гуреева А.М., Мишланова С.Л. Когнитивная модель терминологии Международного Бакалавриата // Историческая и социально-образовательная мысль. Уральский государственный экономический университет. 2014. № 6-1. С. 249-253. [Электронный ресурс]. URL: http://www.hist-edu.ru/hist/article/view/1228/1218 (дата обращения: 12.01.17).

14. Гуреева А.М., Мишланова С.Л., Мишланов В.Ю. Вариативность терминологии Международного Бакалавриата // Термінологічний вісник. Інститут української мови НАН України. 2013. Вип. 2(2). С. 162-170. [Электронный ресурс]. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/51307/28-Gureeva.pdf?sequence=1 (дата обращения: 12.01.17).

15. Иконникова В.А. Возникновение и развитие культурного компонента в англоязычной юридической терминологии (на материале терминосистем Англии, Шотландии и США): дис. … докт. филол. наук. М., 2014. 495 с.

16. Макеева С.О. Сопоставительное исследование терминологии сферы образования в аспекте прагматики и субъективной модальности: на материале англоязычных и русскоязычных текстов: дис. … канд. филол. наук. Екатеринбург, 2002. 256 с.

17. Мельникова М.В. Универсальное и национально-специфическое в лексике сферы образования в свете процессов глобализации: на материале английского языка: дис. … канд. филол. наук. М., 2006. 141 с.

18. Пешехонова Е.С. Семантико-синтаксические отношения между компонентами терминологических словосочетаний: на материале терминологии английской системы образования: дис.. канд. филол. наук. М., 2003. 184 с.

19. Трегубова Ю.О. Сфера образования в американской и британской лингвокультурах: фреймовый подход: дис. … канд. филол. наук. Волгоград, 2007. 197 с.

20. Hickman R. Cambridge Handbook of Educational Abbreviations & Terms. 6th ed. University of Cambridge Faculty of Education, 2013. 126 p.

21. Wallace S. A Dictionary of Education. 2nd еd. Oxford: Oxford University Press, 2015. 368 p.


Review

Views: 73


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)