Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

PERCEPTION AND INTERPRETATION OF THE LEGAL DISCOURSE TEXTS (BASED ON THE MATERIAL OF THE AMENDMENTS TO THE RUSSIAN FEDERATION CONSTITUTION AND INTERNET-COMMENTS)

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-5-112-129

Abstract

Aim. The paper aims at studying some aspects of legal discourse perception based on the Amendments to the Russian Federation Constitution and its Internet-comments. Methodology. The procedure of the study includes the analysis of Internet comments made both on the Amendments and its comments in the social networks Instagram and VKontakte. The analysis applies the «counter-text» method and the quantitative method of data processing. Results. Specific features of perceiving legal texts in the form of the Amendments to the Constitution have been revealed. General interactive text comprehension model has been completed with the particular legal text-type comprehension model. Research implications. Theoretical value of the study is in the contribution to general and particular theories of text, its sense and comprehension. The practical implication is in the possibility to use the data obtained in the technologies protecting addressee language consciousness against information and verbal impact.

About the Authors

N. P. Peshkova
Bashkir State University
Russian Federation


G. V. Vakhitova
Bashkir State University
Russian Federation


N. S. Ibatullina
Bashkir State University
Russian Federation


References

1. Вахитова Г. В. Исследование особенностей восприятия специальной литературы профессиональной аудиторией реципиентов (с использованием метода «встречного текста») // Переводческий дискурс: междисциплинарный подход: материалы II международной научно-практической конференции, (Симферополь, 26-28 апреля 2018 г.) / гл. ред. М. В. Норец. Симферополь: ИТ «АРИАЛ», 2018. С. 56-61.

2. Габриелова Е. В. Имлицитное и эксплицитное выражение оценки проблемы миграции в современном мире в микроблоге Твиттер // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2017. № 4. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 07.05.2020). DOI: 10.18384/2224-0209-2017-4-836.

3. Гришкова В. И. Виртуальное общение - психологический комфорт и саморепрезентация человека в интернете // Когнитивные исследования языка. 2010. № 6. С. 463-465.

4. Ибатуллина Н. С. Восприятие понятия Humanrights на материале комментариев к текстам микроблога Твиттер // Вестник Башкирского университета. 2019. Т. 24. № 4. С. 930-934. DOI: 10.33184/bulletin-bsu-2019.4.27.

5. Марарица Л. В., Антонова Н. А., Ерицян К. Ю. Общение в интернете: потенциальная угроза или ресурс для личности? // Петербургский психологический журнал (электронное издание). 2013. № 5. С. 35-49. URL: https://ppj.spbpo.ru/psy/article/view/47/23 (дата обращения: 07.05.2020).

6. Новиков А. И. Текст и «контртекст»: две стороны процесса понимания // Вопросы психолингвистики. 2003. № 1. С. 64-76.

7. Пешкова Н. П. О некоторых особенностях восприятия информации в форме текста в новых условиях (из опыта экспериментальных исследований) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2018. № 5. С. 54-62. DOI: 10.18384/2310-712X-2018-5-54-62.

8. Пешкова Н. П. Проект «Психо-лингвистика текста. Текст и его смысл: Региональные исследования в русле школы А. И. Новикова» // Вопросы психолингвистики. 2018. № 36. С. 168-181.

9. Круглый стол по проблеме гипертекста «Гипертекст - II» / Нестерова Н. М., Пешкова Н. П., Сергиенко П. И., Чилингир Е. Ю., Шляхов В. И. // Профессиональная картина мира: кросс-культурный диалог: материалы Международной научно-практической конференции. Москва, 22-23 ноября 2019 г. / под ред. Е. Ф. Тарасова. М.: ООО «Агентство социально-гуманитарных технологий», 2019. С. 324-336.

10. Титлова А. С. Микроблог: психолингвистические параметры процессов коммуникации // Теория и практика языковой коммуникации: материалы VIII Международной научно-методической конференции. Уфа: УГАТУ, 2016. С. 246-250.

11. de Moraes Abrahão V. U ok w dis?: Analysing language attitudes towards Internet English // Entrepalavras. 2014. Vol. 4. No. 2 (4). P. 105-128. DOI: http://dx.doi.org/10.22168/2237-6321.4.4.2.105-128.


Review

Views: 88


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)