Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

Speech strategy “objective praise” and its tactics in English political discourses of a small form

https://doi.org/10.18384/2310-712x-2022-6-81-90

Abstract

Aim. To establish a new algorithm of classifying speech strategies and determine the predominant strategy and tactics used for political propaganda in English political discourses of a small form, as well as to identify the range of linguistic means designed to implement the selected speech strategy and tactics.Methodology. The definitions of the concepts “speech strategy” and “speech tactics” are given. The results of the analysis of existing classifications of speech strategies and tactics are presented. Based on the conducted research, a presentation-axiological algorithm for determining speech strategies is proposed, moreover, the speech strategy “objective praise” and 5 tactics for its implementation are identified. The work applies a descriptive and analytical methods, methods of linguistic and stylistic analysis, interpretation, systematization, generalization, elements of statistical analysis.Results. The study of the theoretical material allowed us to propose a presentation-axiological algorithm for determining speech strategies. The research of small-form English discourse samples reveals a predominant strategy called “objective praise” which is based on undistorted representation of information along with explication of positive emotions. The aforementioned strategy is implemented with 5 communicative tactics included in it. A range of linguistic implementing means is determined.Research implications. A number of new concepts is introduced into the scientific circulation (presentation-axiological algorithm for speech strategies, the strategy of “objective praise”), justified in the study and meeting the need to determine the phenomenon under study. The results obtained will find application in the practice of teaching linguistics and regional studies as well as political linguistics. 

About the Author

M. V. Vasiliev
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Викулова Л. Г., Макарова И. В., Новиков Н. В. Институциональный дискурс цифровой дипломатии: новые коммуникативные практики // Вестник Волгоградского государственного университета. Серия 2: Языкознание. 2016. Т. 15. № 3. С. 54–65. DOI: 10.15688/jvolsu2.2016.3.6.

2. Дейк Т. А. ван. Дискурс и власть: репрезентация доминирования в языке и коммуникации / пер. с англ. Е. А. Кожемякина, Е. В. Переверзева, А. М. Аматова. М.: URSS, 2022. 352 с.

3. Жидков А. В. Социальные сети как фактор изменений в политической сфере общественной жизни (на примере Великобритании) // Общество: политика, экономика, право. 2018. № 3. С. 35–38. DOI: 10.24158/pep.2018.3.7.

4. Иванова К. А. Стратегии в речевой коммуникации: теоретический аспект // Вестник Адыгейского государственного университета. Серия 2: Филология и искусствоведение. 2017. № 1 (192). С. 39–44.

5. Кауфова И. Б., Кауфова Л. А. Коммуникативные информационные стратегии цифровой дипломатии Великобритании // Современные исследования социальных проблем. 2020. Т. 12. № 5. С. 178–192. DOI: 10.12731/2077-1770-2020-5-178-192.

6. Михалёва О. Л. Политический дискурс: специфика манипулятивного воздействия. М.: ЛИБРОКОМ, 2009. 256 с.

7. Понятие речевых стратегий и дискурс / Н. А. Вишневецкая, О. П. Козлова, О. Н. Романова, Н. Ю. Сидорова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2017. № 10-3 (76). С. 86–89.

8. Сковородников А. П. О необходимости разграничения понятий «риторический прием», «стилистическая фигура», «речевая тактика», «речевой жанр» в практике терминологической лексикографии // Риторика. Лингвистика. Вып. 5: сборник статей. Смоленск: СГПУ, 2004. С. 5–11.

9. Шаховский В. И. Обоснование лингвистичеcкой теории эмоций // Вопросы психолингвистики. 2019. № 1 (39). С. 22–37. DOI: 10.30982/2077-5911-2019-39-1-22-37.

10. Шейгал Е. И. Театральность политического дискурса // Единицы языка в их функционировании. Вып. 6: межвузовский сборник научных трудов. Саратов: СГАП, 2000. С. 92–96.

11. Cole R. International Encyclopedia of Propaganda. London: Routledge, 1998. 1000 p.

12. Lee A. M., Lee E. B. The fine art of propaganda. New York: Octagon Books, 1979. 141 p.


Review

Views: 162


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)