Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

Representing subject in evaluative situation of African-American poems in the beginning of the XX century

https://doi.org/10.18384/2310-712x-2022-6-66-80

Abstract

Aim. To identify the linguistic ways of representing a subject of a framework structure of the evaluation situation in an African-American poem of the Harlem Renaissance period.Methodology. The study employs the general scientific methods of synthesis and analysis, in particular, synthesis of the basic provisions of the language assessment theory, as well as contextual analysis and interpretation of the lexical units definitions.Results. About 60 poems by two poets, Langston Hughes and County Cullen, have been analyzed. The article points out the ways of representing the subject of the assessment situation in the poems by African-American poets: these are three models representing opinion bearer in different poems. The results also state the use of the first-person plural pronoun to denote the position of the subject, the African-American poet often unites his personality and his nation in the text.Research implications. The research gives a possibility to discern the linguistic and cultural features of the evaluative communicative situation construction, paying special attention to manifestations of the basic components of the utterance evaluative framework. The results of this research complement the interpretive capabilities of speech utterance which allows to apply the obtained data in the academic courses of theoretical linguistic disciplines.

About the Authors

G. N. Chugunekova
Katanov Khakass State University
Russian Federation


A. O. Tulberova
Katanov Khakass State University; Khakass National Gymnasium named after N. Ph. Katanov
Russian Federation


References

1. Арнольд И. В. Потенциальные и скрытые семы и их актуализация в английском художественном тексте // Арнольд И. В. Семантика. Стилистика. Интертекстуальность: сборник статей / науч. ред. П. Е. Бухаркин. 2-е изд.. М.: ЛИБРОКОМ, 2010. С. 60–72.

2. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений: Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988. 338 с.

3. Багиян А. Ю., Авакова М. Л. Языковые средства реализации категории оценки в англоязычном педагогическом интернет-дискурсе // Мир науки, культуры, образования. 2020. № 5 (84). С. 350–352. DOI: 10.24411/1991-5497-2020-00987.

4. Бычкова С. Е. Фундамент языковой аксиологии: оценка, ценность, норма, аномалия // Современная наука: актуальные проблемы теории и практики. Серия: Гуманитарные науки. 2019. № 6. С. 100–102.

5. Виноградов В. В. Лингвистический анализ поэтического текста (Спецкурс по материалам лирики А. С. Пушкина) / публ., подг. текста, комм. Н. Л. Васильева // Диалог. Карнавал. Хронотоп. 2000. № 3–4. С. 304–355.

6. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М.: ЛИБРОКОМ, 2014. 284 с.

7. Головня М. В. Средства выражения нейтральной оценки (на примере произведений А. Т. Твардовского) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Русская филология. 2010. № 1. С. 62–65.

8. Ивин А. А. Основание логики оценок. М.: Изд-во Московского университета, 1970. 230 с.

9. Кривченко И. Б., Мустафаева Л. П. Языковые средства выражения косвенной оценки в современном англоязычном политическом дискурсе // Crede Experto: транспорт, общество, образование, язык. 2020. № 3. С. 67–82.

10. Леонтьева А. В. Метод контекстного анализа в лингвистике // Лучшая студенческая статья 2019: сборник статей ХХ Международного научно-исследовательского конкурса, Пенза, 30 марта 2019 г. Пенза: Наука и Просвещение, 2019. С. 122–124.

11. Маркелова Т. В., Петрушина М. В. Словообразовательная семантика в языковой игре: оценка и эмоция // Уральский филологический вестник. Серия: Язык. Система. Личность: Лингвистика креатива. 2021. № 2. С. 35–48. DOI: 10.26170/23067462_2021_02_03.

12. Маркелова Т. В., Тихонова М. А. Словарная статья «Словаря оценочной лексики русского языка» как функционально-семантическое поле оценки в миниатюре // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2017. Т. 8. № 1. С. 89–96. DOI: 10.22363/2313-2299-2017-8-1-89-96.

13. Пантеева К. В. Рациональная и эмоциональная оценка: все дело в экспрессивности? // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2020. Т. 18. № 3. С. 47–58. DOI: 10.25205/1818-7935-2020-18-3-47-58.

14. Погорелова С. Д., Яковлева А. С. Структура оценочной ситуации и ее компоненты // Вестник Челябинского государственного университета. 2017. № 3 (399). С. 98–103.

15. Телия В. Н. Типы языковых значений. М.: Наука, 1981. 269 с.

16. Федунова Т. В. Дефиниционный анализ как метод контрастивной лексикологии (на материале лексики русского и белорусского языков) // Веснік Мазырскага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя І. П. Шамякіна. 2011. № 1. С. 104–110.

17. Фролова И. В. Субъект и объект оценки в рамках оценочных стратегий в аналитической статье (на материале британской и российской качественной прессы) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2015. № 2. С. 93–100.

18. Чугунова С. И. Начальный этап развития фольклорно-литературных отношений в афро-американской традиции // Известия Российского государственного педагогического университета им. А. И. Герцена. 2007. Т. 7. № 25. С. 49–55.

19. Шацкая М. Ф. Рациональная и эмоциональная оценки в языковой игре // Грани познания. 2018. № 1 (54). С. 87–90.

20. Ширяева А. А. Языковые средства формирования оценки в новостных сообщениях // Наука, общество, культура: проблемы и перспективы взаимодействия в современном мире: сборник статей Международной научно-практической конференции, Петрозаводск, 15 сентября 2019 г. Петрозаводск: Международный центр научного партнерства «Новая Наука» (ИП Ивановская Ирина Игоревна), 2019. С. 72–76.

21. Bednarek M. Evaluation in Media Discourse: Analysis of a Newspaper Corpus. London; New York: Continuum, 2006. 253 p.

22. Evaluation in Text: Authorial Stance and the Construction of Discourse / ed. S. Hunston, G. Thompson. Oxford: Oxford University Press, 2000. 238 p


Review

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)