Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

THE CONCEPTUAL MODEL OF THE MEANING RECONSTRUCTIONIN THE AUTHOR’S DISCOURSE

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2019-6-41-49

Abstract

The priority in the article is given to the application of the methods of cognitive-pragmatic analysis including elements of the following methods: the constructive (modeling) and the general philological (identification, interpretive). The author’s discourse is interpreted as a means of access to observable and hidden cognitive processes, mental spheres, objectified with the help of linguocognitive combinatorics. The article gives an example of constructing a conceptual model of meaning generation based on the identification of the relationship between the components of the GLAUBE concept and the external integrity, resulting in the presentation of the effect of integrating the relevant knowledge about the meaning as systematic qualities defining not only the author’s language consciousness phenomenon but the recipient’s rationalization of the meanings implicitly present in the author’s discourse text. The results of the study can be used in university theoretical courses on the theory of discourse and cognitive linguistics.

About the Authors

L. V. Voronina
Belgorod State National Research University
Russian Federation


T. N. Skokova
Belgorod State National Research University
Russian Federation


References

1. Дорошевский В. Элементы лексикологии и семиотики. М.: Прогресс, 1973. 285 с.

2. Карташев В. А. Система систем. Очерки общей теории и методологии. М.: Прогресс-Академия, 1995. 325 с.

3. Попова З. Д. Текст и дискурс в знаковой ситуации // Слово. Сознание. Культура. М.: Флинта: Наука, 2006. С. 291-297.

4. Радбиль Т. Б. «Вера» как уникальный русский культурный концепт в свете лингвокогнитивного анализа // Актуальные вопросы изучения мировой культуры в контексте диалога цивилизаций: Россия - Запад - Восток: материалы Международной научно-практической конференции «Славянская культура: истоки, традиции, взаимодействие. XVIII Кирилло-Мефодиевские чтения». Ярославль: Ремдер, 2017. С. 28-33.

5. Радбиль Т. Б. Словообразовательное освоение заимствований современным русским языковым сознанием: лингвокультурологический аспект // Социокультурные и лингвопрагматические аспекты современных словообразовательных процессов / под ред. Л. В. Рацибурской. М.: Флинта, 2018. C. 11-53.

6. Соссюр Ф. де. Курс общей лингвистики. М.: Юрайт, 2019. 303 с.

7. Adamzik R. Textlinguistik. Berlin: Walter de Gruyter, 2016. 407 S.

8. Busse D. Semantik. Munchen: Padeborn, 2009. 144 S.

9. Luginbühl M., Pantli A.-K. Textlinguistik // Studienbuch Linguistik. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2004. S. 241-293.

10. Nünning V., Nünning A. Methoden der literatur- und kulturwissenschaftlichen Textanalyse. Stuttgart, Weimar: J. B. Metzler, 2010. 339 S.

11. The Role of Language Representation of the Time Model in the Process of Meaning Creation / L. Voronina, T. Skokova, Y. Melnikova, O. Yarygina, G. Miroshnichenko // Journal of History Culture and Art Research (e-journal). 2018. Vol. 7. No. 2. URL: http://kutaksam.karabuk.edu.tr/index.php/ilk/article/view/1586 (дата обращения: 20.05.2019).


Review

Views: 106


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)