Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

LANGUAGE TEACHING TERMS: FUNCTIONAL ASPECTS AND LEXICOGRAPHIC FIXATION

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2019-6-15-26

Abstract

The paper dwells on the analysis of various characteristics of modern language teaching terms. The significance of the research is accounted for by the development of special lexemes due to new tendencies in the language teaching. The chief aims are to study structural and semantic features of terms in term-using, term-creating and term-fixing texts, and to analyse terminological dictionaries in several languages. Such methods as the analysis of discourse, dictionary entries, as well as structural-semantic analysis and qualitative methods, etc. are used to reveal certain key types of terminological variation at different levels of the German language. Theoretical and practical impact and research novelty of the investigation consist in the detection of some extra- and intralinguistic specific features of language teaching terminology development (abbreviation, internationalisation, thematic expansion, etc.), and the description of the authors’ lexicographic project.

About the Authors

A. I. Edlichko
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


A. V. Mishnova
Lomonosov Moscow State University
Russian Federation


References

1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Проблемы лексикографического описания лингводидактической терминологии // Вопросы лексикографии. 2018. № 14. С. 5-23.

2. Гринев-Гриневич С. В., Сорокина Э. А. Перспективные направления развития терминологических исследований // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2018. № 5. С. 18-28.

3. Гринев-Гриневич С. В., Сорокина Э. А. Полисемия в общеупотребительной и специальной лексике // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2015. № 4. С. 51-64.

4. Едличко А. И. Интернациональная политическая лексика: генезис, развитие, современное состояние (лексикографический аспект). М.: Издательство Московского университета, 2016. 192 с.

5. Коренев А. А. Обратная связь в обучении и педагогическом общении // Rhema. Рема. 2018. № 2. С. 112-127.

6. Лейчик В. М. Терминоведение: предмет, методы, структура. 2-е изд. М.: КомКнига, 2006. 256 с.

7. Манёрова К. В. Сокращения в современном немецком языке как результат словообразовательной редукции // Acta linguistica petropolitana. Труды Института лингвистических исследований. 2010. Т. 6. № 2. С. 451-458.

8. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996. 237 с.


Review

Views: 109


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)