Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

LEXICAL-SEMANTIC PROPERTIES OF DYSPHEMISMS IN CORPORATE COMMUNICATION

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2019-5-72-81

Abstract

The article explores the issue of lexical and semantic properties of dysphemisms in modern English-language corporate communication (British and American varieties of the English language). The authors establish the place of dysphemisms in corporate communication, identify their essential characteristics accounting for their lexical and semantic properties, and also consider the role of dysphemisms in the implementation of some key speech strategies in the framework of corporate communication. The study uses the methods of continuous sampling, definition analysis, text analysis, component analysis and complex analysis of vocabulary units. The scientific novelty of the article stems from its focus on the processes of dysphemy, the manifestation of which in the framework of corporate communication is understudied as a research problem. The authors conclude that corporate activity is reflected in the language and depends on the appropriate use of language models, and the study of dysphemy in corporate communication contributes to a deeper understanding of various business processes from the point of view of the language activity involved in them.

About the Authors

E. N. Malyuga
Peoples' Friendship University of Russia
Russian Federation


S. N. Orlova
Peoples' Friendship University of Russia
Russian Federation


References

1. Бандура А., Уолтерс Р. Подростковая агрессия: изучение влияния воспитания и семейных отношений. М.: ЭКСМО-Пресс, 2000. 509 с.

2. Мурзин Д. А. Новые корпоративные стратегии коммуникаций в современной России // Вестник Московского университета. Серия 10: Журналистика. 2005. № 1. С. 55-67.

3. Пастухова О. Д. Основные функции дисфемизмов и причина их употребления в политическом дискурсе // Вестник Челябинского государственного университета. 2014. № 6 (335). С. 69-72.

4. Потеряхина И. Н. Языковые особенности корпоративных сайтов // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 33 (248). С. 111-113.

5. Резанова А. Н. Прагматика дисфемии в современном английском языке // Studia Linguistica XVI. Язык. Текст. Культура: сборник. СПб.: Борей Арт, 2007. С. 207-212.

6. Ромашова И. П. Закономерности дискурс образования (на примере корпоративного дискурса) // Вестник Северо-Осетинского государственного университета имени К. Л. Хетагурова. 2011. № 2. С. 231-236.

7. Самарцева Е. А. Роль корпоративных коммуникаций в защите репутации в период глобальной рецессии // Российский журнал менеджмента. 2012. Т. 10. № 4. С. 105-126.

8. Соловьева Н. В., Мартынова Л. С. Сопоставительный анализ терминов «эвфемизм», «дисфемизм» и «табу» // Сопоставительные исследования 2016: сборник трудов конференции. М.: Истоки, 2016. С. 160-165.

9. Старов С. А., Ландграф П. А. Корпоративный брендинг как концепция маркетинга // Вестник Санкт-Петербургского университета. Менеджмент. 2013. № 4. С. 70-99.

10. Харитонова В. Ю. Эвфемизм как средство непрямой коммуникации // Язык и мир изучаемого языка. 2016. № 7. С. 110-116.

11. Gladney G. A., Rittenburg T. L. Euphemistic text affects attitudes, behavior // Newspaper Research Journal. 2005. Vol. 26. Iss. 1. P. 28-41.

12. La Cour A., Kromann J. Euphemisms and hypocrisy in corporate philanthropy // Business ethics: A European review. 2011. Vol. 20. Iss. 3. P. 267-279.

13. Van Riel C. B., Fombrun C. J. Essentials of corporate communication: implementing practices for effective reputation management. England: Routledge, 2007. 328 p.


Review

Views: 80


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)