Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

SPECIFIC FEATURES OF LINGUISTIC REALIZATION OF INFORMATIONAL MEDIA TEXTS (STUDY OF BBC TELEVISION NEWS PROGRAMMES)

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2019-5-17-28

Abstract

The purpose of the work is the analysis of linguistic features of television informational media texts. The author points out that alongside the informational function media texts carry out the pragmatic function, namely, they manipulate the public opinion. Besides, there is a definition of the media text and some considerations concerning its specific features as compared to other types of media texts, i.e., wide audience, video image, etc. British Broadcasting Corporation media texts have been chosen by the author as the object of analysis. A number of examples from recent BBC media texts are given and their analysis is conducted. The author states that alongside the text structure and the choice of material itself much attention should be paid to linguistic means: lexical, syntactical and prosodic. The author draws a conclusion that taking into consideration the specific features of media texts, linguistic means play the leading role in fulfilling the informational and pragmatic functions.

About the Authors

T. S. Vasilenko
Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovski
Russian Federation


E. I. Shevarshinova
Kaluga State University named after K. E. Tsiolkovski
Russian Federation


References

1. Артемов В. Л., Семенов В. С. Би-Би-Си: история, аппарат, методы радиопропаганды. Минск: Университетское, 1984. 234 с.

2. Валеева Е. С. Формы и методы воздействия на общественное мнение в региональной медиасистеме: дис. … канд. филол. наук. Казань, 2009. 201 с.

3. Ван Дейк Т. А. Язык. Познание. Коммуникация. М.: Прогресс, 1989. 312 с.

4. Власов А. И. Политические манипуляции. История и практика средств массовой информации. М.: Международные отношения, 1982. 304 с.

5. Ворошилов В. В. Журналистика. Базовый курс. Санкт-Петербург: Издательство Михайлова В. А., 2006. 640 с.

6. Грачев Г. В., Мельник И. К. Манипулирование личностью: Организация, способы и технологии информационно-психологического воздействия. М.: Эксмо, 2002. 342 с.

7. Добросклонская Т. Г. Вопросы изучения медиатекстов (опыт исследования современной английской медиаречи). М.: УРСС, 2005. 288 с.

8. Добросклонская Т. Г. Информационная модель как инструмент анализа новостного дискурса // Научные исследования и разработки. Современная коммуникативистика. 2016. Т. 5. № 1. С. 7-11.

9. Добросклонская Т. Г. Новостной дискурс как объект медиалингвистического анализа // Дискурс современных масс-медиа в перспективе теории, социальной практики и образования. Актуальные проблемы современной медиалингвистики и медиакритики в России и за рубежом: II Международная научнопрактическая конференция и II Международный научный семинар: сборник научных работ / под ред. Е. А. Кожемякина, А. В. Полонского. Белгород: Белгород, 2016. С. 13-22.

10. Добросклонская Т. Г. Прикладные аспекты медиалингвистических исследований // Медиалингвистика: IV Международный научно-практический семинар: сборник статей / под ред. Л. Р. Дускаевой, отв. ред. Н. С. Цветова. СПб.: Высшая школа журналистики и массовых коммуникаций, 2015. С. 18-22.

11. Доценко Е. Л. Психология манипуляции. М.: ЧеРо, 1997. 344 с.

12. Еремина Е. А. Множественность форм прагматического воздействия англоязычного медиадискурса: дис. … канд. филол. наук. М., 2007. 277 с.

13. Зильберт Б. А. Социопсихолингвистическое исследование текстов радио, телевидения, газеты. Саратов: Издательство Саратовского университета, 1986. 212 с.

14. Кара-Мурза С. Г. Манипуляция сознанием. М.: Алгоритм, 2004. 528 с.

15. Кирия К. Д. Роль экстралингвистических факторов в создании телевизионных новостей // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2007. № 1. С. 72-78.

16. Ковшова М. Л. Лигвистический анализ текста (речевая манипуляция) // Вестник Московского университета. Серия 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2009. № 1. С. 46-55.

17. Крысенко В. Г. Социальная психология. СПб., 2007. 432 с.

18. Мельник Г. С. Mass-media: психологические процессы и эффекты. СПб.: Издательство Санкт-Петербургского университета, 1996. 160 с.

19. Солганик Г. Я. К определению понятия «текст» и «медиатекст» // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2005. № 2. С. 7-16.

20. Тертычный А. А. Аналитическая журналистика: познавательно-психологический подход. М.: Гендальф, 1998. 255 с.

21. Трескова С. И. Социолингвистические проблемы массовой коммуникации. М.: Наука, 1989. 153 с.

22. Чобанян К. В. Языковые средства и приемы привлечения внимания зрителей телевизионных новостей (на материале шапок и шпигелей телеканала Си-эн-эн) // Вестник Московского университета. Серия 10. Журналистика. 2015. № 3. С. 80-99.

23. Bell A. The Language of News Media. Oxford: Wiley Blackwell, 1991. 296 p.

24. Chobanyan K. Shift to political topics as the main content strategy of American cable news // World of Media. Journal of Russian Media and Journalism Studies. 2018. No. 3. P. 39-52.

25. Dennis E. E., Merrill J. C. Media Debates. Issues in Mass Communication. London: Longman, 1996. 236 p.

26. Fowler R. Language in the News: Discourse and Ideology in the Press. London: Routledge, 1991. 237 p.

27. Montgomery M. The Discourse of Broadcast News. London: Routledge, 2007. 264 p.

28. Schlesinger P. Putting “reality” together. BBC News. London: Constable, 1978. 304 p.


Review

Views: 113


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)