Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

TECHNIQUES OF ALTERNATIVE GRAPHIC CODING IN ENGLISH FICTION: FEATURES AND FUNCTIONS

https://doi.org/10.18384/2310-712Х-2017-1-99-107

Abstract

The article is concerned with techniques of alternative graphic coding in English prose texts for children. Deviation from canonical orthography in printed text (fiction) can be regarded as an expressive multifunctional graphic device capable of expanding or specifying the meaning, building imagery or stressing dynamism of the situation described. Language units differing from the mainstream code illustrate the way graphic forms become conditioned by their semantic content. Such language units are regarded as iconically motivated signs, the quality of iconicity here allowing them to convey complex ideas in visualized and laconic form.

About the Author

Viktoriia Klimik
Moscow State Linguistic University
Russian Federation


References

1. Ирисханова О.К. Игры фокуса в языке: семантика, синтаксис и прагматика дефокусирования. М.: Языки славянской культуры, 2014. 320 с.

2. Климик В.А. Когнитивный диссонанс в литературе: способ интерпретации грамматических явлений // Коммуникации в мультикультурном обществе: материалы I Межд. науч.-практич. конф., Москва, 6-8 декабря 2015 г. М.: НИЯУ МИФИ, 2016. С. 43-48.

3. Климик В.А. Нетрадиционная орфография в художественном тексте как способ передачи знаний // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2016. № 21 (760). С. 91-101.

4. Пирс Ч.С. Избранные философские произведения. М.: Логос, 2000. 412 с.

5. Реформатский А.А. Введение в языковедение: учеб. для вузов / под ред. В.А. Виноградова. М.: Аспект Пресс, 1996. 536 с.

6. BookTrust [Электронный ресурс]. URL: http://www.booktrust.org.uk/prizes/13/2006/ (дата обращения: 17.08.2016).

7. Cowell C. How to Be a Pirate. London: Hodder Children’s Books, 2004. 222 с.

8. Haiman J. Natural Syntax: Iconicity and Erosion. Cambridge: Cambridge University Ppess, 1985. 296 с.


Review

Views: 48


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)