Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

LEARNER’S LEXICO-PHRASEOLOGICAL THESAURUS AS A LINGUAL PATTERN OF THE KNOWLEDGE REPRESENTATION

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2021-5-75-84

Abstract

Aim. The research is an attempt to describe the principles of the knowledge representation in the learner’s thesaurus based on the cognitive approach. Methodology. The systematization of the empirical evidence on the research topic is carried out using the descriptive method; a cognitive modeling approach implements a concept description as an integral mental unit; inductive reasoning is used to create a learner’s thesaurus extract. Results. It has been proven, that a learner’s lexico-phraseological thesaurus as a lingual pattern of the knowledge representation is aimed at improving theoretical and practical basis research in the field of modern lexicography, in particular ideographic phraseography, and searching for new methods of linguo-cognitive and lexicographic description of lexical and phraseological units, verbalizing the concept „Communication“ through the lexico-phraseological field on the basis of the English, German and Russian languages. Research implications. The research contributes to the upgrade of the trilingual lexicographical and phraseographical theories aimed at the practical language learning according to the principle: a concept is a lexical and/or phraseological unit.

About the Authors

A. E. Guseva
Moscow Region State University
Russian Federation


L. G. Maltseva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Болдырев Н. Н. Доминантный принцип представления знаний в словаре // Теоретическая семантика и идеографическая лексикография: Словарь. Дискурс. Корпус: материалы расширенного заседания (Всероссийского с международным участием) научного семинара проблемной группы «Русский глагол», посвященного 45-летию кафедры фундаментальной и прикладной лингвистики и текстоведения. Екатеринбург: Кабинетный ученый, 2019. С. 29-39.

2. Вапник Н. А. Описание фрагмента учебного трехъязычного лексико-фразеологического идеографического словаря // Научные перспективы XXI века. Достижения и перспективы нового столетия: IX Международная научно-практическая конференция, г. Новосибирск, 13-14 марта 2015 г. Ч. 6. Новосибирск: Изд-во Междунар. науч. ин-та.,Educatio“, 2015. С. 117-120.

3. Волнакова М. В. Лексико-фразеологические поля в современном немецком языке: лингвокогнитивный и лексикографический аспекты (на примере лексико-фразеологических полей «зрительная деятельность» и «слуховая деятельность»): автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2011. 20 с.

4. Гусева А. Е. Основы лингвокогнитивного моделирования лексико-фразеологических полей в немецком и русском языках: дис. … докт. филол. наук. М., 2008. 489 с.

5. Девкин В. Д. Немецкая лексикография: учеб. пособие для вузов. М.: Высшая школа, 2005. 670 с.

6. Звегинцев В. А. История языкознания XIX-XX веков в очерках и извлечениях. Ч. 2. М.: Государственное учебно-педагогическое издательство Министерства просвещения РСФСР, 1960. 331 с.

7. Кузнецова Ю. Г. Лингвокогнитивное моделирование и лексикографическое описание лексико-фразеологического поля «Мыслительная деятельность» (на материале современного английского языка): автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2017. 24 с.

8. Мазитова Е. И. Концепт «Физическое состояние человека»: национально-культурный и лексикографический аспекты (на материале современного немецкого языка): автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2017. 20 с.

9. Манукян К. М. Описание фрагмента идеографического словаря лексико-фразеологических единиц (на примере немецкого молодёжного жаргона) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2021. № 2. С. 63-72. DOI: 10.18384/2310-712X-2021-2-63-72. DOI: 10.18384/2310-712X-2021-2-63-72

10. Морковкин В. В. Идеографические словари. М.: Издательство Московского университета, 1970. 71 с.

11. Потапова О. Ю. Лексикографическое описание лексико-фразеологического поля «Речевая деятельность» (на материале современного немецкого языка): автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2008. 21 с.

12. Соссюр Ф. де. Курс общей лингвистики / пер. с фр. М.: Едиториал УРСС, 2004. 256 с.

13. Харитонова Е. Ю. Лексикографическое описание лексико-фразеологического поля «Черты характера человека» (на материале современного немецкого языка): автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2005. 20 с.

14. Шабанова В. П. Лингвокогнитивное моделирование и лексикографическое описание лексико-фразеологического поля «Проявление эмоций» (на материале современного немецкого языка): автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2004. 21 с.


Review

Views: 65


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)