Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

TRANSFORMATION OF PHRASEOLOGICAL UNITS IN RUSSIAN, ENGLISH, AND TURKISH MOVIE SLOGANS

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2021-4-58-65

Abstract

Aim. The article identifies specific features of phraseological units represented in the slogans of Russian, English, and Turkish comedy movies. Methodology. The main methods of research are methods of continuous sampling, comparison, interpretation of results. Results. The undertaken research results in the identification and classification of phraseological transformations used in movie slogans. Research implications. The research results can be used in courses of stylistics, lexicology and phraseology.

About the Author

F. U. Galikhanova
Kazan (Volga region) Federal University
Russian Federation


References

1. Булаева Н. Е., Давыдова М. М. Окказиональные преобразования фразеологических единиц // Российский гуманитарный журнал. 2018. Т. 7. № 6. C. 482-489. DOI: 10.15643/libartrus-2018.6.5.

2. Вартанова Н. Г. Прецедентные единицы в рекламных текстах // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 9-2 (87). C. 325-329. DOI: 10.30853/filnauki.2018-9-2.24.

3. Давлетбаева Д. Н. Индивидуально-авторская фразеология: вызов времени и объективация в языке (на материале русского, английского, французского и турецкого языков). Казань: Отечество, 2012. 335 с.

4. Куликова Е. В. Языковые средства подачи информации в рекламных текстах // Альманах теоретических и прикладных исследований рекламы. 2012. № 1 (3). C. 48-61.

5. Савченко Л. В. Семантические трансформации фразеологических единиц в рекламных слоганах // Евразийский Союз Ученых. 2016. № 7 (28). C. 64-66.

6. Соболева Н. П. Влияние особенностей контекста на окказиональное использование фразеологических единиц в рекламных слоганах к фильмам // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 9: Филология. Востоковедение. Журналистика. 2015. № 2. С. 155-163.

7. Соболева Н. П. Лингвокультурологические аспекты контекстуального использования фразеологизмов в рекламных слоганах // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2017. № 45. С. 139-149. DOI: 10.17223/19986645/45/10.

8. Naciscione A. Stylistic use of phraseological units in discourse. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins, 2010. 292 pp.


Review

Views: 89


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)