Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

IMPLEMENTATION OF EVALUATIVENESS AND DEONTIC MODALITY IN GERMAN ADVERTISING TEXTS

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2021-3-48-57

Abstract

Aim. The study aims at describing the conditions under which evaluativeness in advertising texts can convey deontic modality. Methodology. The main content of the research is the analysis of evaluative statements, namely, the texts devoted to beer advertising in Germany, through the prism of the deontic modality. Through the methods of transformation, contextual and linguistic analysis, the types of the relationship between evaluativeness and deontic modality are shown. Results. The work reveals the features of the deep semantics of de dicto and de re evaluative structures in advertising texts and shows their relationship with deontic modality. As a result of the study of absolute and comparative assessments, their relationship with the deontic modality was established. Research implications. The study shows the potential of using evaluativeness to convey the deontic modality in advertising texts and serves the purpose of describing and systematizing this phenomenon.

About the Author

T. V. Pervak
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Аверина А. В. Модальный синтаксис немецкого языка: монография. М.: ИИУ МГОУ, 2019. 144 с.

2. Арутюнова Н. Д. Типы языковых значений: Оценка. Событие. Факт. М.: Наука, 1988. 341 с.

3. Бондарко А. В. Теория функциональной грамматики: Темпоральность. Модальность. Л.: Наука, 1990. 262 с.

4. Виноградов В. В. Русский язык (Грамматическое учение о слове). 4-е изд. М.: Русский язык, 2001. 720 с.

5. Вольф Е. М. Функциональная семантика оценки. М.: ЛИБРОКОМ, 2020. 278 с.

6. Гак В. Г. Языковые преобразования. Виды языковых преобразований. Факторы и сферы реализации языковых преобразований. М.: ЛИБРОКОМ, 2016. 408 с.

7. Гуссерль Э. Логические исследования. Т. 1: Пролегомены к чистой логике / пер. с нем. Э. А. Бернштейн. М.: Академический проект, 2011. 253 с.

8. Золотова Г. А., Онипенко Н. К., Сидорова М. Ю. Коммуникативная грамматика русского языка. М.: Наука, 2004. 544 с.

9. Ивин А. А. Оценки в процессах коммуникации // Философия науки. Вып. 17: Эпистемологический анализ коммуникации. М.: Институт философии РАН, 2012. С. 203-213.

10. Ивин А. А. Логика оценок и норм. Философские, методологические и прикладные аспекты: монография. М.: Проспект, 2017. 318 с.

11. Клеменова Е. Н., Кудряшов И. А. Персуазивная функция масс-медийных текстов: эвиденциальность и эпистемическая модальность // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, филология. 2016. Т. 15. № 6. С. 93-99.

12. Первак Т. В. Стилистический потенциал неполных синтаксических конструкций в немецком рекламном тексте // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. № 10. С. 196-200. DOI: 10.30853/filnauki.2020.10.39.

13. Первак Т. В. Языковая игра в теледискурсе (на материале немецкого языка): монография. М.: Прометей, 2020. 258 с.

14. Романова Т. В. Модальность. Оценка. Эмоциональность: монография. Нижний Новгород: НГЛУ им. Н. А. Добролюбова, 2008. 309 с.

15. Fritz T. A. Wissen, Werten, Entscheiden, Handeln und die Modalität der Sprache. Zur Konzeptualisierung des Notwendigen in Zeiten der Alternativlosigkeit. Würzburg: Königshausen & Neumann, 2013. 158 S.

16. Hare R. M. The language of morals. London: Oxford UP, 1967. 168 p.


Review

Views: 118


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)