Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

THE INTERNET MEME AS MEDIA TEXT: LINGUISTIC ASPECT

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-5-86-101

Abstract

Aim. The article is devoted to the description of a new type of media text as one of the main units of network communication - the Internet meme. The main purpose of the article is a comprehensive description of the Internet meme as a multimodal text that reflects social and political events, national and cultural features of the Internet audience life. Methodology. The identification of the main factors determining the popularity of some Internet memes is performed using linguistic, linguoculturological and cognitive analysis of examples presented in Russian, English and German. Results. Emotionality, humour, media orientation , intertextuality, as well as polymodality are identified as the main features of the Internet meme. These characteristics play an important role in the linguistic interpretation of these texts. Research implications. The practical importance and theoretical value of studying the status of the Internet meme in the science of language is realized through the disclosure of its linguistic and pragmatic potential, which is formulated in details in the text of the article.

About the Author

A. V. Izgarsheva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Голованова Е. И., Часовский Н. В. Интернет-мем как элемент визуализации в СМИ // Вестник Челябинского государственного университета, 2015 № 5. (360). Филология. Искусствоведение. Вып. 94. С. 135-141.

2. Горошко Е. И. Теоретический анализ Интернет-жанров: к описанию проблемной области // Жанры речи. Вып. 5. Жанр и культура. Саратов: Издательский центр «Наука», 2007. С. 370-389.

3. Канашина С. В. Интернет-мем как современный медиадискурс // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2018. № 8 (131). С. 125-129.

4. Канашина С. В. Что такое интернет-мем? // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2017. № 28 (277). С. 84-90.

5. Кронгауз М. Мемы в интернете: опыт деконструкции // Наука и жизнь. 2012. № 11 [Электронный ресурс]. URL: https://www.nkj.ru/archive/articles/21327/ (дата обращения: 19.01.2020).

6. Левченко М. Н., Изгаршева А. В. Креолизованный текст в системе «Интернет» // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2018. № 4. URL: https://evestnik-mgou.ru (дата обращения: 19.01.2020). DOI: 10.18384/2224-0209-2018-4-919.

7. Лысенко Е. Н. Интернет-мемы в коммуникации молодёжи // Вестник Санкт-Петербургского университета. Социология. 2017. Т. 10. Вып. 4. С. 410-424. DOI: 10.21638/11701/spbu12.2017.403.

8. Марченко Н. Г. Интернет-мем как хранилище культурных кодов сетевого сообщества // Казанская наука. 2013. № 1. С. 113-115.

9. Мигранова Л. Ш., Кромина Е. И. Интернет-мем как особое средство коммуникации // Вопросы современной филологии и проблемы методики обучения языкам: материалы третьей международной научно-практической конференции (Брянск, 05-07 ноября 2015 г.) / под ред. В. С. Артемовой. Брянск: Брянская государственная инженерно-технологическая академия, 2015. С. 239-243.

10. Савицкая Т. Е. Интернет-мемы как феномен массовой культуры [Электронный ресурс]. URL: http://infoculture.rsl.ru/donArch/home/KVM_archive/articles/2013/03/2013-03_r_kvm-s3.pdf (дата обращения: 19.01.2020).

11. Столетов А. Мемы: мифы и реальность [Электронный ресурс] // Advertology: наука о рекламе : [сайт]. URL: http://www.advertology.ru/article74564.htm (дата обращения: 19.01.2020).

12. Шомова С. А. Мемы как они есть: учеб. пособие. М.: Аспект Пресс, 2018. 136 с.

13. Щурина Ю. В. Речевые жанры комического в современной массовой коммуникации: монография. Чита: ЗабГУ, 2015. 223 с.

14. Börzsei L. K. Makes a meme instead: A concise history of internet memes // New Media Studies Magazine. 2013. No. 7. P. 1-28.

15. McGrath A. E. Dawkins’ God: genes, memes, and the meaning of life. Oxford: John Wiley & Sons, 2005. 202 p.

16. Runkehl J., Schlobinski P., Siever T. Sprache und Kommunikation im Internet. Überblick und Analysen. Opladen: Westdeutscher Verlag, 1998. 240 S.

17. Shifman L. Meme. Kunst, Kultur und Politik im digitalen Zeitalter. Berlin: Edition Suhrkamp Verlag, 2014. 189 S.


Review

Views: 436


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)