Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

The combination of question and exclamation marks (?!) in some emotive types of statements (based on the material of the German language)

https://doi.org/10.18384/2310-712x-2022-6-101-108

Abstract

Aim. To identify the main types of statements that may contain this punctuation mark (?!).Methodology. Based on descriptive, comparative and contextual methods, the types of statements with the punctuation mark “?!” at the end of the sentence are analyzed.Results. The article proves that the combination “?!” is often used at the end of a sentence. This study allowed us to present the main types of statements, after which there may be used a combination of “?!”. It is also demonstrated that a sentence with such a combination of signs “?!” can be both interrogative and exclamative.Research implications. The results of the study are very useful both for communicative linguistics and for the theoretical grammar of the German language. The data obtained can be used in the further study of punctuation marks in a sentence.

About the Authors

N. V. Zhuk
National Research University “Moscow Power Engineering Institute”
Russian Federation


V. D. Ivanov
National Research University “Moscow Power Engineering Institute”
Russian Federation


References

1. Аверина А. В. Частицы в немецком языке. М.: МГОУ, 2022. 142 с.

2. Будниченко Л. А. Смысловые функции эмотивных знаков препинания // Вестник СанктПетербургского государственного университета. Серия 2: История, языкознание, литературоведение. 2003. № 3. С. 140–143.

3. Зевахина Н. А. Синтаксические и прагматико-семантические критерии выделения экскламативных предложений в разноструктурных языках // Вестник РГГУ. Серия: История. Филология. Культурология. Востоковедение. 2011. № 11 (73). С. 57–79.

4. Ковтунова И. И. Поэтика пунктуации // Язык как творчество: сборник научных трудов к 70-летию В. П. Григорьева. М.: ИРЯ РАН, 1996. С. 331–339.

5. Шишкина И. С. Знаки препинания как индикаторы эмоционального высказывания в английском и немецком языках // Вестник Вятского государственного гуманитарного университета. 2013. № 2-2. С. 62–65.

6. Cohen A. Incredulity Questions // Decalog 2007: Proceedings of the 11th Workshop on the Semantics and Pragmatics of Dialogue, Trento, Italy, 30 May – 1 June 2007. Trento: University of Trento, 2007. P. 133–140.

7. Elster A. Methodischer Leitfaden der deutschen Interpunktionslehre: ein Hülfsbuch für Theorie und Praxis. Magdeburg: Creutz, 1901. 72 S.

8. Finkbeiner R. Wie deutsch ist DAS denn? Satztyp oder Konstruktion? // Sendbote zwischen den Kulturen. Gustav Korlén und die germanische Tradition an der Universität Stockholm. Stockholm: Acta Universitatis Stockholmiensis, 2015. S. 243–273.

9. Gallmann P. Graphische Elemente der geschriebenen Sprache: Grundlagen für eine Reform der Orthographie. 1. Aufl. s. l. Berlin: Walter de Gruyter GmbH Co. KG, 2016. 333 S. (Reihe Germanistische Linguistik. Band 60).

10. Kirchhoff F., Primus B. Das Komma im mehrsprachigen Kontext // Ohne Punkt und Komma …: Beiträge zu Theorie, Empirie und Didaktik der Interpunktion. (TRANSFER / Ludwigsburger Hochschulschriften). 1. Edition. Berlin: RabenStück Verlag, 2016. S. 78–97.

11. Meibauer J. Rhetorische Fragen. Berlin: De Gruyter, 2010. 300 S.

12. Müller C. Das ‚interrobang‘: hybrides Satzzeichen mit bipartiten Funktionen? Eine empirische Studie zur Interpunktionskompetenz von Schülerinnen und Schülern // Ohne Punkt und Komma ...: Beiträge zu Theorie, Empirie und Didaktik der Interpunktion. Berlin: RabenStück, 2016. S. 491–516.

13. Primus B. Satzbegriffe und Interpunktion // Zur Neuregelung der deutschen Orthographie. Begründung und Kritik. Tübingen: Niemeyer, 1997. S. 463–488.

14. Searle J. R. Sprechakte: ein sprachphilosophischer Essay. 12. Aufl. ed. Frankfurt am Main: Suhrkamp, 2013. 305 S.


Review

Views: 108


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)