Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

REPRESENTATION OF THE CONCEPT “DISMISSAL” IN THE MODERN ENGLISH LANGUAGE

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-4-53-60

Abstract

Aim of the article is the analysis of the ways of verbalization of the concept “dismissal” in modern English. Methodology. The material for this study was data from a continuous sample of English documentation regulating work with personnel, websites of personnel services, business English dictionaries, as well as manuals on teaching English as a foreign language in the field of business and personnel management, English-English and English-Russian / Russian-English dictionaries. Results. The concept of “dismissal” in modern English has a core and periphery. The core of the concept under consideration is within the framework of the normative literary language, while the periphery is beyond the scope of this norm and quite stylistically expressive vocabulary (euphemisms and dyshemisms) leads to it. Research Implications are in the fact that the results of the study of the linguo-cognitive phenomenon of dismissal can serve as a source of information on ethical standards in the field of personnel management, the mentality of native English speakers, and their value system.

About the Authors

N. O. Troufanova
Bauman Moscow State Technical University
Russian Federation


E. S. Razheva
Bauman Moscow State Technical University; Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Вежбицкая А. Понимание культур через посредство ключевых слов. М.: URSS, 2016. 288 с.

2. Воркачев С. Г. Счастье как лингвокультурный концепт. М.: Гнозис, 2004. 192 с.

3. Карасик В. И., Слышкин Г. Г. Лингвокультурный концепт как единица исследования // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. Воронеж: ВГУ, 2001. С. 75-80.

4. Костин А. В. Вода // Антология концептов / под ред. В. И. Карасика, И. А. Стернина. Т. 2. Волгоград: Парадигма, 2005. С. 24-36.

5. Лакофф Д., Джонсон М. Метафоры, которыми мы живем / пер. с англ. М.: Едиториал УРСС, 2004. 256 с.

6. Ларионова А. Ю. Неформальная коммуникация: о терминологической вариативности и особенностях явления // Известия Уральского федерального университета. Серия 1: Проблемы образования, науки и культуры. 2013. Т. 116. № 3. С. 24-34.

7. Попова З. Д., Стернин И. А. Семантико-когнитивный анализ языка: монография. Воронеж: Истоки, 2007. 250 с.

8. Стернин И. А. Методика исследования структуры концепта // Методологические проблемы когнитивной лингвистики. Воронеж: ВГУ, 2001. С. 58-65.

9. Щур Г. С. Теория поля в лингвистике. М.: Либроком: Едиториал УРСС, 2018. 264 с.

10. Эгамназаров Х. Х. О понятии лексико-семантического поля в лингвистике // Ученые записки Худжандского государственного университета им. академика Б. Гафурова. Серия гуманитарно-общественных наук. 2018. № 1 (54). С. 185-189.

11. Gilsdorf J. W. Executive and managerial attitudes toward business slang: A fortune-list survey // The Journal of Business Communication. 1983. Vol. 20. Iss. 4. P. 29-42. DOI: 10.1177/002194368302000407.

12. Pop A.-M., Sim M.-A. Businesses English outside the box. Business Jargon and abbreviations in business communication // The Annals of the University of Oradea: Economic Science. 2014. T. XXIV. Iss. 2. P. 111-119.


Review

Views: 90


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)