Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

MORE THAN A TEACHER: PECULIARITIES OF LANGUAGE REPRESENTATION OF CONCEPT «TEACHER» IN CHINESE LINGUOCULTURE

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-2-92-99

Abstract

Purpose. The main target of the paper is to discuss the concept “teacher”, that is traditionally considered broader in Chinese linguoculture than in any other. Methodology and Approach. The article examines idioms, proverbs, sayings, that verbalize attitude towards the profession of a teacher in the Chinese language as well as reflect both traditional and modern point of view of the Chinese towards qualities a teacher should possess and his mission. Results. The analysis shows that due to transformations of social relations, new forms of communication, the ways of addressing people have acquired new meanings. Today it is appropriate to use the word “teacher” to address those being far from education. Theoretical and Practical implications. The description of peculiarities of language representation of concept ‘teacher’ contributes to understanding linguistic worldview of the Chinese, thus underlining the importance of the study.

About the Author

M. N. Solomatina
State University of Humanities and Social Studies
Russian Federation


References

1. Васильев Л. С. Культы, религии, традиции в Китае. 2-е изд. М.: Восточная литература, 2001. 488 с.

2. Жанцанова М. Г., Дагбаев Д. Э. Концепт «учитель» в современной лингвистике // Вестник Бурятского государственного университета. Образование. Личность. Общество. 2019. № 2. С. 32-36.

3. Кабаченко Е. Г. Концепт «учитель» и «ученик» в сознании современных педагогов (образный компонент) // Лингвокультурология. 2009. № 3. С. 83-91.

4. Питина С. А. Реализация концепта учитель в английском и русском языках // Вестник Челябинского государственного университета. 2019. № 10 (423). С. 118-123.

5. Сергеева Е. Н. Понятие концепта и аспекты его изучения в современной лингвистике // Вестник ВЭГУ. 2009. № 3 (41). С. 72-85.

6. Темченко А. А. Концепт учитель: текстовый vs субьектный потенциал // Иностранные языки: методические и лингвистические аспекты. 2018. № 42. С. 218-227.

7. Хао Ш., Попадинец С. Д. Некоторые факторы и предпосылки высокого статуса профессии учителя в современном Китае // Актуальные вопросы антикризисной политики: теория, история, современность: сборник статей по материалам международной научно-практической конференции, Москва, 28-30 июня 2016 г. / отв. ред. И. В. Турицын. М.: Научно-исследовательский институт истории, экономики и права, 2016. С. 226-229.

8. 夏传寿.“老师”不宜自称“老师”/语文期刊2015年06期 // 中国知网: [сайт]. URL: http://www.cnki.com.cn/Article/CJFDTotal-YWYK201506010.htm (дата обращения: 01.12.2019).


Review

Views: 105


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)