Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

REALIZATION OF GENERAL EVALUATION MEANINGS OF ADJECTIVES WITHIN THE FRAMEWORK OF LINGUESTHETIC AND PUBLICISTIC INTERNET DISCOURSE (BASED ON FRENCH LITERATURE BLOGS)

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-2-40-48

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to improve the comprehension of the general evaluation, realized through the use of qualitative adjectives in the framework of linguoesthetic and publicistic Internet discourses. Methodology and Approach. The analysis of qualitative adjectives that convey the meaning of the general evaluation in literary blogs in French was done using a continuous sampling method, a lexical-semantic analysis, a contextual analysis. Results. The hypothesis of flexibility and ambivalence of the general evaluation is confirmed. The author concluded that there are diffusion and neutralization of the positive and negative general evaluation. Theoretical and Practical implications. The article upgrades problematics of the general evaluation in the framework of Internet discourse. In the conclusion suggestions for using the results of the study in courses on linguistics are given.

About the Author

E. Yu. Loran
Voronezh State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Барт Р. Смерть автора // Барт Р. Избранные работы: Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс: Универс, 1994. С. 384-391.

2. Бодрийяр Ж. Симулякры и симуляция / пер. О. А. Печенкина. Тула: Тульский полиграфист, 2013. 204 с.

3. Буянова Л. Ю., Щибря О. Ю. Художественный текст как уникальная модель ментального мира // Культурная жизнь Юга России. 2015. № 2. С. 70-74.

4. Дейк Т. А. ван. К определению дискурса [Электронный ресурс]. URL: http://psyberlink.flogiston.ru/internet/bits/vandijk2.htm (дата обращения: 02.12.2019).

5. Колесникова О. И. Обучение студентов литературному редактированию в контексте развития художественно-языковой компетенции // Ярославский педагогический вестник. 2016. № 2. С. 60-64.

6. Кристева Ю. Бахтин, слово, диалог и роман // Французская семиотика: От структурализма к постструктурализму. М.: Прогресс, 2000. С. 427-458.

7. Мамаева В. Ю., Мацько В. В. Теоретико-методологические основы формирования имиджа: исторические и современные аспекты // Вестник Омского университета. Серия: Экономика. 2017. № 3. С. 134-143.

8. Мао Я. Оценочность качественно-относительных прилагательных в современном русском языке // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 1-1 (79). С. 143-148.

9. Меркулова Н. В. Эстетическая ономастика и ее функции в художественном тексте и интертексте (на материале произведений французской литературы) // Научный вестник Воронежского государственного архитектурно-строительного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2015. № 4 (18). С. 143-149.

10. Моисеева И. Ю., Калиева А. С. Лексические и синтаксические средства выражения эмоциональной оценки (на материале современного художественного произведения на немецком языке) // Балтийский гуманитарный журнал. 2019. Т. 8. № 1 (26). С. 71-75.

11. Моташкова С. В. Феномен интертекстуальности: итоги и проблемы исследования // Вестник Воронежского государственного университета. Серия: Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2011. № 2. С. 19-23.

12. Перелыгина Е. Б. Психология имиджа: учебное пособие. М.: Аспект Пресс, 2002. 225 с.

13. Серио П. Как читают тексты во Франции // Квадратура смысла. Французская школа анализа дискурса. М.: Прогресс, 1999. С. 12-53.

14. Шляховой Д. А. Жанровые характеристики блогов как электронных средств массовой коммуникации // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Теория языка. Семиотика. Семантика. 2017. № 4. С. 939-948.

15. Foucault M. What is an Author? // The Foucault Reader / ed. P. Rabinov. New York: Pantheon Books, 1984. P. 101-120.


Review

Views: 65


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)