Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

CATEGORY POTENTIAL OF ADVERTISING TEXTSOF GERMAN TOURIST DISCOURSE

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2018-3-17-23

Abstract

The article presents analysis of advertising texts; the functioning of text-forming categories such as referentiality, temporality, locality, personality and modality is analyzed, language tools used to realize the architectonics of this type of text are identified. Using the method of segment analysis the author constructs a hierarchical system of text categories and determines the dominant, relevant and indifferent categories in the advertising texts of the German tourist discourse.

About the Author

Natalia V. Barkalova
Gzhel State University
Russian Federation


References

1. Баркалова Н.В. Доминантные языковые категории в текстах различных жанров: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2013. 23 с.

2. Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования. М.: Наука, 1981. 140 с.

3. Головлева Е.Л. Основы рекламы. Ростов н/Д.: Феникс, 2004. 320 с.

4. Донскова О.А. Средства выражения категории модальности в драматургическом тексте (на материале англо-американской драмы XX века): автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 1982. 23 с.

5. Змиевская Н.А. Сопряжённость текстовых категорий и принципы их функционирования // Сборник научных трудов Московского государственного педагогического института иностранных языков им. М. Тореза. 1984. Вып. 228. С. 127-137.

6. Левченко М.Н. Темпорально-локальная архитектоника художественных текстов различных жанров: автореф. дис. … докт. филол. наук. М., 2003. 43 с.

7. Левченко М.Н. Языковая архитектоника текста «Отче наш» // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2013. № 2. URL: http://evestnik-mgou.ru/vi/Articles/Doc/342 (дата обращения: 2.04.2018).

8. Мишина Е.А. Типология текстов рекламно-туристского дискурса // Вестник Вятского государственного университета. 2010. № 4 (2). С. 45-50.

9. Москальская О.И. Теоретическая грамматика современного немецкого языка. М.: Academia, 2004. 348 с.

10. Ноздрина Л.А. Поэтика грамматических категорий: курс лекций по интерпретации художественного текста. М.: МАКС Пресс, 2001. 265 с.

11. Петрожицкая О.Н. Характер взаимодействия категорий текста в художественном произведении: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 1991. 28 с.

12. Суворов Д.А. Информационно-структурные типы текстов туристической рекламы // Проблемы лингвистики и межкультурной коммуникации: сборник научных трудов. Вып. 7. М.: ИИУ МГОУ, 2008. С. 169-183.

13. Der Himmel so nah! // Berchtesgadener Land Tourismus, 2016. № 2.


Review

Views: 71


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)