Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

THE FOUR-DIMENSIONAL TECHNIQUE OF THE LANGUAGE ANALOGY MEASURING AS AN INSTRUMENT FOR THE SEARCH OF THE OPTIMAL TRANSLATION SOLUTION IN THE EDUCATIONAL PROCESS

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2019-2-128-137

Abstract

The article is devoted to the problem of the equivalence in translation. The authors regard a four-dimensional model of measurement of language analogy, which allows quantitative characteristics to assess the real degree of proximity of the original text and the translation. The article shows the implementation of this model in the educational process with differentiated quality control of translations made by students. The four-dimensional model helps to analyze translation errors and formulate practical recommendations aimed to improve the quality of each translation option and find the best. In the study, the authors use a wide range of methods: the method of linguistic symptomatology, which is the basis of the proposed four-dimensional model, the method of comparative analysis of originals and translations, the descriptive method, which allowed to draw conclusions about the general features of the proposed model implementation, the method of linguistic experiment, expert analysis, which allows to identify incorrect, poor-quality translations. The article will also be of interest to teachers of foreign language faculties, translators, practitioners and linguists, whose interests include literary translation.

About the Authors

I. A. Krasnova
Moscow Region State University
Russian Federation


M. G. Mirianashvily
Moscow Region State University
Russian Federation


O. O. Orokina
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Адмони В. Г. Качественный и количественный анализ грамматических явлений // Теоретические проблемы современного советского языкознания. М.: Наука, 1964. С. 56-68.

2. Бархударов Л. С. Язык и перевод. М.: Международные отношения, 1975. 237 с.

3. Гальскова Н. Д. Современная модель обучения немецкому языку в контексте последних положений методической науки // [Электронный ресурс]: круглый стол, Преподавание немецкого языка в школах Подмосковья: от теории к практике, г. Видное, 31 марта 2015 г. URL: https://docplayer.ru/62991533-Galskovoy-natali-dmitrievny-sovremennaya-model-obucheniya-nemeckomu-yazyku-v-kontekste-poslednih-polozheniy-metodicheskoy-nauki.html (дата обращения: 18.01.2019).

4. Комиссаров В. Н. Современное переводоведение. М.: ЭТС, 1999. 192 с.

5. Краснова И. А. Измерение семантико-структурной аналогичности оригинала и перевода (на материале текстов различных жанров с немецкого языка на русский). Saarbrücken: LAP LAMBERT, 2012. 164 с.

6. Краснова И. А., Сорокина О. О. Практическое применение модели измерения языковой аналогичности в учебном процессе // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2018. № 3. С. 124-129.

7. Латышев Л. К., Северова Н. Ю. Технология перевода: учебник и практикум для академического бакалавриата. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Юрайт, 2016. 263 с.

8. Латышев Л. К., Семенов А. Л. Перевод: теория, практика и методика преподавания. М.: Академия, 2003. 192 с.

9. Латышев Л. К., Сорокина О. О. Пособие по теории и технике перевода: квантитативная лексика в лингводидактическом аспекте. М.: ИИУ МГОУ, 2015. 124 с.

10. Мирианашвили М. Г., Краснова И. А. Некоторые рекомендации начинающим переводчикам // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2017. № 4. С. 102-110.

11. Левченко М. Н., Шабанова В. П., Елисеева А. А., Краснова И. А. Научно-методическая система обучения немецкому языку как второму кафедры германской филологии ИЛиМК МГОУ // Научно-методические подходы к формированию образовательных программ подготовки кадров в современных условиях: сборник статей по итогам IV Международной научно-практической конференции, г. Москва, 8-9 декабря 2016 г. М.: ИИУ МГОУ, 2017. С. 156-160.


Review

Views: 111


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)