Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

THE INTERPRETIVE NATURE OF THE LEXICAL CATEGORY “SPEECH INFLUENCE” (ON THE MATERIAL OF THE RUSSIAN AND ENGLISH LANGUAGES)

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2022-1-90-100

Abstract

Aim. The research is an attempt to identify knowledge of various types and peculiarities and features of the interpretive nature of the lexical category “speech influence” on the material of the Russian and English languages. Methodology. The systematization of the empirical base was conducted by the descriptive method; the method of conceptual and categorical analysis was applied within a cognitive approach, which allows us to consider the conceptual basis, structure and principles of the language category formation, precisely, the lexical category “speech influence”; in order to identify common and distinctive features in Russian and English, comparative analysis was conducted. Results. An evaluative language model of knowledge “speech influence” is developed on the base of the evaluation “good / bad”. The basis for the model formation was the principle of evaluative categorization, characterized by an interpretive and anthropocentric orientation. It is proved that the lexical category “speech influence” possesses the interpretive nature of lexical units based on the material of the two languages. Research implications. The main results of the research contribute to the further improvement of the theory of linguistic interpretation and modeling of the lexical language system, and can also be useful in practical study in general and comparative lexicology.

About the Authors

Alla E. Guseva
Moscow Region State University
Russian Federation


Lilia G. Maltseva
Moscow Region State University
Russian Federation


References

1. Арутюнова Н. Д. Язык и мир человека. М.: Школа «Языки русской культуры», 1999. 896 с.

2. Болдырев Н. Н., Панасенко Л. А. Когнитивные доминантные признаки в формировании оценочных значений // Три «Л» в парадигме современного гуманитарного знания: лингвистика, литературоведение, лингводидактика: межкафедральный сборник научных статей / Московский городской педагогический университет. М.: ООО «Диона», 2018. С. 18-24.

3. Болдырев Н. Н. Фундаментальное и прикладное значение доминантного принципа организации языкового сознания для науки и образования // Национальные проекты и профессорское сообщество: сборник тезисов по итогам Профессорского форума 2020. В 2-х томах. Т. 2. М.: Общероссийская общественная организация «Российское профессорское собрание», 2021. С. 168-171.

4. Болдырев Н. Н. Язык и система знаний. Когнитивная теория языка. М.: Издательский Дом ЯСК, 2018. 480 с.

5. Водяницкая А. А. Функционирование оценочных значений в авторской благодарности как жанре академического дискурса // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2020. № 5. С. 58-73. DOI: 10.18384/2310-712X-2020-5-58-73.

6. Гусева А. Е. Структура базы знаний в когнитивной лингвистике // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2011. № 2. С. 36-42.

7. Гусева А. Е. Лингвокогнитивное моделирование лексико-фразеологических полей (на материале немецкого и русского языков). Saarbrücken: Palmarium Academic Publishing, 2012. 292 с.

8. Гусева А. Е., Шабанова В. П. Лингвокогнитивная модель концепта «Поведение человека» и ее вербальная реализация языковыми средствами современного немецкого языка // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2016. № 3. С. 160-168. DOI: 10.18384/2310-712X-2016-3-160-168.

9. Ефименко Т. Н., Иванова Ю. Е. Вербальные и невербальные средства коммуникации как операторы смысла в англоязычном деловом дискурсе (на материале публичных выступлений) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2020. № 1. С. 15-28. DOI: 10.18384/2310-712X-2020-1-15-28.

10. Колшанский Г. В. Контекстная семантика. М.: Наука, 1980. 149 с.

11. Кубрякова Е. С. Язык и знание. На пути получения знаний о языке: части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004. 560 с.

12. Маслова В. А. Лингвокультурное введение в теорию человека // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2019. № 3. С. 21-28. DOI: 10.18384/2310-712X-2019-3-21-28.

13. Соловьева Н. В. Оппозитивность как текстообразующая лингвистическая категория; 2-е издание, перераб. и доп. М.: МГОУ, 2019. 172 с.

14. Телия В. Н. Коннотативный аспект семантики номинативных единиц. М.: Наука, 1986. 144 с.


Review

Views: 113


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)