Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

ANALYSIS OF THE FORMATION OF ENGLISH DISCOURSE MULTIMODAL SENSE SPACE FROM THE PERSPECTIVE OF INTEGRATIVE FUNCTIONAL METHODOLOGY

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2022-1-60-69

Abstract

Aim. The objective of the study is to analyze the process of structuring the sense system of English discourse as a multimodal unity based on the usage of the integrative functional methodology. Methodology. The article describes transformation of meanings into discursive sense under the influence of pragmatic and extralinguistic factors. It also studies ways of representing non-verbal means that affect meanings and sense formation and influence the result of communication. The main methods used in the research are the method of functional shift and discourse analysis. Results. The study systematizes the ideas about integration of different angles of functional analysis (semantic, pragmatic, and cognitive) and adequate interpretation of multimodality of the English discourse sense space. Research implications. The integrative analytical approach contributes to a deeper understanding of the starting point for meanings and sense formation, the reasons for discourse sense shifts, and ways of representing the extralinguistic background of communication in discourse.

About the Author

Victoria L. Malakhova
MGIMO University
Russian Federation


References

1. Александрова О. В. Изучение языка в новых условиях знания о нём и его функционировании // Когнитивные исследования языка. 2018. № 32. С. 20-25.

2. Алефиренко Н. Ф. Смысл как лингвофилософский феномен // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2013. № 1 (21). С. 5-14.

3. Бондарко А. В. Теория значения в системе функциональной грамматики: на материале русского языка. М.: Языки славянской культуры, 2002. 736 с.

4. Григорьева В. С. Интегративность формата речевого взаимодействия в диалогическом дискурсе (на примере бытовых дискурсивных жанров): автореф. дис. … докт. филол. наук. Тамбов, 2018. 38 с.

5. Ефименко Т. Н., Иванова Ю. Е. Вербальные и невербальные средства коммуникации как операторы смысла в англоязычном деловом дискурсе (на материале публичных выступлений) // Вестник Московского государственного областного университета. Серия: Лингвистика. 2020. № 1. С. 15-28. DOI: 10.18384/2310-712X-2020-1-15-28.

6. Кубрякова Е. С., Демьянков В. З. К проблеме ментальных репрезентаций // Кубрякова Е. С. В поисках сущности языка: когнитивные исследования: авторский сборник статей. М.: Знак, 2012. С. 95-112 (Серия «Разумное поведение языка»).

7. Лузина Л. Г. О когнитивно-дискурсивной парадигме лингвистического знания // Парадигмы научного знания в современной лингвистике: сборник науч. трудов / Центр гуманит. науч.-информ. исслед., отд. языкознания; редкол.: Кубрякова Е. С., Лузина Л. Г. (отв. ред.) и др. М.: Институт научной информации по общественным наукам РАН, 2008. с. 40-48 (Серия «Теория и история языкознания»).

8. Пономаренко Е. В. Пояснение как языковая единица (к вопросу о функциональных связях дискурса): монография. М.: МГУ-Академия ФПС России, 1999. 144 c.

9. Пономаренко Е. В. О функциональной самоорганизации речевых средств в английском деловом дискурсе // Вестник Самарского государственного университета. 2013. № 5 (106). С. 80-84.

10. Раренко М. Б. Лингвистика текста и теория ментальных пространств // Парадигмы научного знания в современной лингвистике: сборник науч. трудов / Центр гуманит. науч.-информ. исслед., отд. языкознания; редкол.: Кубрякова Е. С., Лузина Л. Г. (отв. ред.) и др. М.: Институт научной информации по общественным наукам РАН, 2008. с. 142-157 (Серия «Теория и история языкознания»).

11. Харьковская А. А., Кривченко И. Б. Концептуальная организация дискурса социальных сетей (на материале социальной сети “FACEBOOK”) // Вопросы прикладной лингвистики. 2017. № 27. С. 60-77. DOI: 10.25076/vpl.27.05.

12. Храмченко Д. С. Кооперативный эффект прагматического воздействия в английском дискурсе масс-медиа // Вопросы прикладной лингвистики. 2017. № 27. С. 86-95. DOI: 10.25076/vpl.27.07.

13. Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. М.: Едиториал УРСС, 2004. 428 с.

14. Chomsky N., Hornstein N.Rules and Representations. New York: Columbia University Press, 2005. 299 p.

15. Husserl E. Preliminary Remarks about the Systematic Theory of Forms of Meanings // Husserl E. Logic and General Theory of Science. Switzerland: Springer, 2019. P. 129-140. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-14529-3_5.

16. Johnson-Laird P. N. Mental Models in Cognitive Science // Cognitive Science. 2010. Vol. 4. Iss. 1. P. 71-115. DOI: https://doi.org/10.1207/s15516709cog0401_4.

17. Kress G. What is Mode? // A Handbook of Multimodal Analysis / ed. by C. Jewitt. London: Routledge, 2009. P. 54-67.

18. Levinson S. Three levels of meaning // Grammar and Meaning / ed. by F. Palmer. Cambridge: Cambridge University Press, 1995. P. 90-115. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511620638.006.

19. Manerko L. A. Specialized Discourse, its Development and Multimodality // LATEUM-2015. Research and Practice in Multidisciplinary Discourse. Conference Proceedings: материалы XII международной конференции Лингвистической ассоциации преподавателей английского языка МГУ имени М. В. Ломоносова / отв. ред. О. В. Александрова. М.: Университетская книга, 2015. С. 64-69.

20. Wharton T. Pragmatics and Non-verbal Communication. Cambridge: Cambridge University Press, 2009. 219 p. DOI: https://doi.org/10.1017/CBO9780511635649.


Review

Views: 143


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)