Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

LEXICAL EXPRESSIVE MEANS AS A LANGUAGE UNIT OF CULTURAL SPACE MODELING IN A LITERARY TEXT

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2021-6-38-44

Abstract

Aim. The study strives to identify and analyze the ability of lexical expressive means to model the cultural space in a literary text. Methodology. The article analyzes the concept of "cultural space" and linguoculturemes as units that model the cultural space in a literary text. Using the method of continuous sampling, the author selected examples of linguoculturemes, the linguistic side of which is represented by lexical means of artistic expression. The features of the functioning of the selected linguoculturemes were studied with the help of the linguoculturological analysis and the modeling method. Results. In the course of the study, it was revealed that the lexical means of artistic expression show the features of the relationship between the cultural space elements, revealing their details and characteristics. The most common lexical means of artistic expression that models the cultural space in a literary text is the epithet. At the same time, the most important elements of the cultural space are modeled in the literary text with the help of various lexical expressive means. Research implications. The theoretical and practical significance lies in the development of a model for the analysis of linguoculturemes, the linguistic basis of which is lexical expressive means, in order to identify the elements of cultural space in a literary text. The results of the study are significant both for the theory of language in general, and for linguoculturology in particular.

About the Author

A. S. Gorbatovsky
Kuban State University
Russian Federation


References

1. Бюлер К. Теория языка: Репрезентативная функция языка. М.: Прогресс, 2000. 528 с.

2. Воробьев В. В. Лингвокультурология: Теория и методы. М.: Изд-во РУДН, 1997. 331 с.

3. Ивлева А. Ю. Культурное пространство художественного текста: от символа-предела к символу-образу: автореф. дис.. докт. филос. наук. Саранск, 2009. 38 с.

4. Красных В. В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? М.: Гнозис, 2003. 375 с.

5. Красных В. В. Словарь и грамматика лингвокультуры: основы психолингвокультурологии: монография. М.: Гнозис, 2016. 493 с.

6. Сараф М. Я. Формирование культурной компетенции как необходимое условие сохранения целостности культурного пространства и его креативного потенциала // Культура и образование. 2017. № 2 (25). С. 22-30.

7. Сараф М. Я., Сараф С. М. Культурные слои в едином культурном пространстве // Вестник Московского государственного университета культуры и искусств. 2019. № 4 (90). С. 21-28. DOI: 10.24411/1997-0803-2019-10403.

8. Темникова О. А. Культурное пространство: типология концептуальных представлений // Вестник Курганского государственного университета. Серия: Гуманитарные науки. 2016. № 1 (40). С. 87-90.

9. Хохлина М. Л. Лингвокультурный потенциал фразеологических единиц с «чужим» антропонимическим компонентом // Вестник Томского государственного университета. 2011. № 349. С. 34-37.

10. Cornejo R., Schiewer G. L., Weinberg M. Konzepte der Interkulturalität in der Germanistik weltweit. Wetzlar: Majuskel Medienproduktion GmbH, 2020. 422 S.

11. Schickhaus T. A.Interkulturelle Literaturwissenschaft und Wissenssoziologie. Bielefeld: transcript Verlag, 2017. 324 s.


Review

Views: 174


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)