Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

CULTURALLY RELEVANT CONTENT IN THE DISCOURSE OF SOCIAL ADVERTISING (BASED ON RUSSIAN AND ENGLISH ANTICOVID SOCIAL ADS)

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2021-1-39-48

Abstract

Aim. The article is aimed at finding out the strategies and technical devices of constructing culturally relevant content of social advertizing discourse. Methodology. Russian and English antiCOVID-19 ads have been studied by means of linguocultural analysis and discourse analysis. Results. As a result, we found out common themes, pragmatic aims and functions of antiCOVID social ads as well as communicative strategies and devises aimed at activating cultural identity, regulating and mobilizing civil activity. Research implications. The paper contributes to the problem of social ads discourse production and perception, particularly the issues of activating culturally relevant knowledge and setups shared by all members of a definite culture.

About the Author

A. V. Umerenkova
Kursk State University
Russian Federation


References

1. Баско Н. В. Лингвокультурный концепт «равнодушие» в русской языковой картине мира // Преподаватель XXI век. 2018. № 2-2. С. 321-332.

2. Борисова Л. В. Концепт «Пища» в культурологическом пространстве русского языка // Вестник Чувашского университета. 2013. № 4. С. 224-230.

3. Васильева Л. А. Мифотворчество и мифологизация в печатных СМИ: ретроспектива и современность: автореф. дис. … докт. филол. наук. СПб., 2017. 49 с.

4. Волков В. В. Лингвокультурный концепт «Война»: семантическое ядро, аспекты герменевтического исследования // Вестник Тверского государственного университета. Серия: Филология. 2017. № 1. С. 103-113.

5. Глухов А. П. Коммуникативные стратегии российского националистического дискурса: отражение в медийном пространстве // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2010. № 5 (95). С. 52-58.

6. Голубенко Е. А. Концепт «война» в современном английском языке // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Русский и иностранные языки и методика их преподавания. 2017. Т. 15. № 4. С. 447-457. DOI: 10.22363/2313-2264-2017-15-4-447-457.

7. Ежова Е. Н. Лингвистика рекламного текста: монография. Ставрополь: Северо-Кавказский федеральный университет, 2018. 211 с.

8. Карасик В. И. О типах дискурса // Языковая личность: институциональный и персональный дискурс: сборник научных трудов / под ред. В. И. Карасика, Г. Г. Слышкина. Волгоград: Перемена, 2000. С. 5-20.

9. Корнилова Н. А. Средства выражения фатической речи в СМИ // Медиалингвистика. 2014. № 2 (5). С. 58-66.

10. Лепехин Н. Н., Протанская Е. С. Суггестология в контексте культурогенеза как научное направление // Верхневолжский филологический вестник. 2018. № 4. С. 186-194. DOI: 10.24411/2499-9679-2018-10214.

11. Медицинский дискурс: специфика профессиональной коммуникации врача / Т. В. Кочеткова, М. И. Барсукова, Е. А. Ремпель, А. Я. Рамазанова // Мир науки, культуры, образования. 2018. № 3 (70). С. 466-467.

12. Умеренкова А. В. Политическая мифориторика в рекламном тексте // Теория языка и межкультурная коммуникация. 2019. № 4 (35). С. 262-269.

13. Умеренкова А. В. Рекламный текст как средство формирования национальной идентичности // Теория языка и межкультурная коммуникация. 2016. № 4 (23). С. 114-120.

14. Чанышева З. З. Суггестивный эффект знаков лингвокультуры в медиакоммуникации // Вестник Ленинградского государственного университета им. А. С. Пушкина. 2012. Т. 1. № 3. С. 140-147.

15. Dickson P. War Slang: American Fighting Words & Phrases Since the Civil War. Washington, D.C.: Brassey’s, Inc., 2003. 432 p.

16. Fawcett R. System networks, codes, and knowledge of the universe // The Semiotics of Culture and Language. Vol. 2. Language and Other Semiotic Systems of Culture / eds. R. Fawcett, M. A. K. Halliday, S. Lamb, A. Makkai. London, Dover, N. H.: Frances Pinter, 1984. P. 135-179.

17. Popova K. Persuasion strategy in online social advertising // Training, Language and Culture. 2018. Vol. 2. Iss. 2. P. 55-65. DOI: 10.29366/2018tlc.2.2.4.


Review

Views: 73


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)