Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

GRAMMATICAL CATEGORIES OF TIME AND MODALITY IN EARLY MODERN ENGLISH AND EARLY HIGH GERMAN (EXEMPLIFIED BY THE TEXTS OF THE GOSPEL OF MATTHEW IN WYCLIFFE, TYNDALE AND LUTHER BIBLES)

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-6-46-55

Abstract

The aim. To study the grammatical categories of time and modality expressed by modal verbs in the 16th century English and German languages. Methodology. The methods used in the research include contextual, semantic, comparative and quantitative analyzes. Results. Alongside with the general conclusion about the similarity of the paradigms of English and German modal verbs of the given period, the research reveals a more advanced stage of formation of the German verb paradigm and the tendency to the predominant use of non-epistemic meanings of modal verbs in both languages. Research implications. The article clarifies some general points of the historical grammar of the English and German languages and may be used in exploring other grammatical categories.

About the Authors

D. M. Dreeva
North Ossetian State University named after Kosta Levanovich Khetagurov
Russian Federation


A. I. Otroshenko
North Ossetian State University named after Kosta Levanovich Khetagurov
Russian Federation


References

1. Аверина А. В. Модальные глаголы немецкого языка как феномен главного предложения // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 2-2 (80). С. 270-273.

2. Балакина А. А. Модальные глаголы немецкого языка: от этимологии к прагматике // Язык и культура. 2011. № 4 (16). С. 5-20.

3. Боднарук Е. В. Модальные глаголы: между модальностью, эвиденциальностью и темпоральностью (на материале современного немецкого языка) // Вестник Томского государственного университета. Филология. 2019. № 59. С. 19-34. DOI: 10.17223/19986645/59/2.

4. Дреева Дж. М., Отрошенко А. И. Особенности употребления видовременных форм в немецком и английском языках начала XVI в. (на примере главы 1 Евангелия от Луки в переводах М. Лютера и У. Тиндейла) // Вестник Академии наук Чеченской Республики. 2017. № 4 (37). С. 90-94.

5. Жукова Н. С., Бабакина Т. Н. Особенности развития семантики модального глагола sollen в немецком языке // Язык и культура. 2018. № 41. С. 87-101. DOI: 10.17223/19996195/41/6.

6. Fritz G. Deutsche Modalverben 1609 - epistemische Verwendungsweisen: ein Beitrag zur Bedeutungsgeschichte der Modalverben im Deutschen. Beiträge zur Geschichte der Deutschen Sprache und Literatur [Электронный ресурс]. URL: http://publikationen.ub.uni-frankfurt.de/files/12787/fritz_1991_modalverben_1609_epistemische_vw.pdf (дата обращения: 04.06.2019).

7. Gelderen E. van. A History of the English Language. 2 ed. rev. Amsterdam, Philadelphia: John Benjamins Publishing Company, 2014. 334 p.

8. Hogg R., Denison D. A History of the English Language. Cambridge: Cambridge University Press, 2006. 495 p.

9. Imre A. A Logical Approach to Modal Verbs 1. Can and Could // Acta Universitatis Sapientiae. Philologica. 2017. Vol. 9. Iss. 2. P. 125-144. DOI: 10.1515/ausp-2017-0022.

10. Williams J. M. Origins of the English Language: A Social and Linguistic History. New York: Free Press, 1975. 422 p.


Review

Views: 70


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)