Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

COGNITIVE INTERPRETATION OF THE SPEECH ACT (STUDY OF EMOTIONAL-VOLITIONAL VERBS OF SPEAKING)

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-1-55-62

Abstract

Purpose. The purpose of the article is to cognitively interpret the act of speaking, denoted metonymically and metaphorically by verbs, the basic meaning of which is not related to the act of speaking. The relevance of work is due to the insufficient study of the mentioned group of predicates and the lack of works on the analyzed units semantics. Meanwhile, these verbs have a great potential for describing the speech act. Thus, one of the features of the verbs under study is the absence of indication of the markedness of a particular emotion in their meaning. Methodology and Approach. To solve the research problems of selection, systematization and analysis of the material, a modern integrated methodology of the triangulation approach is used, which ensures a high validity of the results obtained. Results. The description of the semantics of the emotional-volitional verbs of speaking “ukhat'”, “akhat'”, “okhat'”, “oykat'” and, specifically, their ability to act as a representative of a speech act is the result of the study. Theoretical and Practical implications. The theoretical and practical significance of the research lies in the possibility of using the proposed methodology for other lexical-semantic groups and other languages.

About the Author

E. V. Chaplin
Moscow City University
Russian Federation


References

1. Грамматические аспекты перевода: учеб. пособие для студ. филол. и лингв. фак. вузов / О. А. Сулейманова, Н. Н. Беклемешева, К. С. Карданова и др. М.: Академия, 2012. 240 с.

2. Ермолаева И. А. Семантическая классификация глаголов речи в русском языке // Вестник Санкт-Петербургского университета. Язык и литература. 2017. № 3. С. 362-375.

3. Имамутдинова Ф. Р. Функционально-когнитивная характеристика глаголов речи в русском и английском языках (на материале ядерных компонентов речи) // Вестник Челябинского государственного университета. 2010. № 13 (194). С. 48-51.

4. Серёгина С. Е. Глаголы речевой деятельности в новостном тексте (на материале испанской прессы) // Веснік Мазырскага дзяржаўнага педагагічнага ўніверсітэта імя І. П. Шамякіна. 2011. № 2 (31). С. 85-89.

5. Соколовская К. А. Виды глагола в русской речи: пособие по русскому языку как иностранному М.: Рус. Яз.-Медиа: Дрофа, 2008. 285 с.

6. Сулейманова О. А., Фомина М. А. Триангуляционный подход в экспериментальной лингвистике // Русистика и компаративистика: научные труды по филологии. Вып. XII / гл. ред. С. А. Васильев. М.: МГПУ: Книгодел, 2018. С. 220-235.

7. Тупицына Е. А. Глаголы речи в лексикографическом аспекте // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия: История, Филология. 2017. Т. 16. № 2. С. 132-139.

8. Тупицына Е. А. Параметрирование глаголов устной речи русского языка (эмотивный аспект) // Stephanos: сетевое издание. 2019. № 1 (33). URL: http://www.stephanos.ru/izd/2019/2019-33.pdf (дата обращения: 02.03.2019).

9. Ушакова Е. А. Глаголы речи немецкого и русского языков в функциональном аспекте (употребление в конструкциях с прямой речью) // Наука. Университет 2005: материалы VI научной конференции преподавателей и студентов. Новосибирск: Сибпринт, 2005. C. 187-190.

10. Яковлева А. А. Семантико-прагматические особенности нидерландских междометий zeg и hoor // Скандинавская филология. 2018. Т. 16. № 1. С. 61-73.


Review

Views: 118


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)