Preview

Key Issues of Contemporary Linguistics

Advanced search

MULTIMODAL NOVEL: ANALYSIS

https://doi.org/10.18384/2310-712X-2020-1-46-54

Abstract

Purpose is to study the functions performed by multimodal components in Nick Hornby’s novel “Juliet, Naked”. Methodology and Approach. Using continuous sampling method the author extracted multimodal components from the novel, identified their graphic design characteristics and analyzed them within the text as a coherent whole. This has been achieved by means of general methods of scientific knowledge (observation, analysis and synthesis), textual and contextual analysis. The method of multimodal analysis has been applied to analyze the meanings of multimodal components. Results. The author concludes that multimodal components perform significant text-organizing functions; they ensure thematic coherence between separate text segments. The integration of multimodal components into the orthographically standardized text is pragmatically functional; it heightens the emotional and aesthetic impact on the recipient and creates the effect of authenticity. Theoretical and Practical implications lie in the further development of multimodal analysis as an effective text-interpretation tool and in using the study results in practical linguistic activities when analyzing fiction text structures.

About the Author

E. S. Rudenko
Don State Technical University
Russian Federation


References

1. Барт Р. Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1989. 616 с.

2. Ворошилова М. Б. Политический креолизованный текст: ключи к прочтению: монография. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2013. 194 с.

3. Глебова Л. Н., Платонова Ю. А. Мультимодальный образовательный текст массовых открытых онлайнкурсов (МООК): рекомендации по визуализации контента // Научный диалог. 2016. № 10 (58). С. 338-350.

4. Детинко Ю. И., Куликова Л. В. Политическая коммуникация: опыт мультимодального и критического дискурс-анализа: монография. Красноярск: СФУ, 2017. 168 с.

5. Левченко М. Н., Изгаршева А. В. Креолизованный текст в системе «Интернет» // Вестник Московского государственного областного университета (электронный журнал). 2018. № 4. URL: www.evestnik-mgou.ru (дата обращения: 10.08.2019).

6. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия. М.: Высшая школа, 1990. С. 178-187.

7. Тишунина Н. В. Западноевропейский символизм и проблема взаимодействия искусств: опыт интермедиального анализа. СПб.: РГПУ им. А. И. Герцена, 1998. 159 с.

8. Тумский С. В. Концептуальное картирование эксплицитных и имплицитных средств воздействия в рекламном тексте: на материале англоязычной мультимодальной печатной рекламы: автореф. дисс. … канд. филол. наук. М., 2015. 23 с.

9. Bull G., Anstey M. Elaborating Multiliteracies through Multimodal Texts: Changing Classroom Practices and Developing Teacher Pedagogies. London, New York: Routledge, 2019. 328 p.

10. Kress G. What is mode? // The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. New York: Routledge, 2009. P. 54-67.

11. Kress G., Leeuwen T. van. Reading Images: The Grammar of Visual Design. London: Routledge, 2006. 312 p.

12. Kress G., Leeuwen T. van. Multimodal discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001. 152 p.

13. Hallet W. The multimodal novel: The integration of modes and media in novelistic narration // Narratology in the age of cross-disciplinary narrative research. New York: De Gruyter, 2009. P. 129-153.

14. Svдrdemo-Еberg E., Еkerfeldt A. Design and recognition of multimodal texts: selection of digital tools and modes on the basis of social and material premises? // Journal of Computers in Education. 2017. Vol. 4. Iss. 3. P. 283-306.


Review

Views: 127


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2949-5059 (Print)
ISSN 2949-5075 (Online)